Hälles tjejer trea på Kollen!

Visst ser Bislett lite grå och skamfilad ut, for sure. Visst är arrangemanget lika kaotiskt som vanligt, for sure. Men magin finns där ändå, världens största stafett, direktsänt på TV, Oslo mangrant ute på gatorna, och en helt makalös breddelit. Trots ett par tuffa återbud i sista stund så fick Hälle ändå ett starkt damlag på plats. Stort tack till er som anslöt i sista stund. Summerar vi alla 15 sträckorna så blev det en 3:e plats för tjejerna, första gången på pallen sedan 2000. Ett ungt lag, mellan 15-27 år, som springer snabbare och snabbare år för år. Årets tid 59,02 var 26 sekunder bättre än ifjol och man passerade Bergenklubben Varegg jämfört med ifjol vilket visar Hälles utveckling. Styrkan är bredden, en enda etappseger och den kom på andra sträckan genom smart löpande Ida Kraft. En andra plats på tredje sträckan genom 400m tjejen Ellen Schoug. Därefter så har vi fem tredjeplatser. Det är startsträckans Lova Perman, det är Liv Dinis och Hanna Strand vilka båda axlade tuffa, långa uppförsträckor, och så är det nere i Frogner där sprintertjejen Elina Bergman samt formstarka Majken Söderlund Larsson. Sedan så saknas det tillförlitlig tidtagning på den långa Frognerparkssträckan där vi tror att båda syskonen Agervik-Kristiansson, Ida och Linus, gjorde starka lopp. En eloge även till de två yngsta; Emelie Jonsson och Sofie Giseaus som för stafetten i mål via de två sista sträckorna. På herrsidan blev väl slutresultatet si så där jämfört med förväntningarna. En 5:e plats med tiden 50,22 skulle naturligtvis vara en hägrande dröm för de flesta klubbar, men vi är bortskämda. Men visst finns det flera glädjeämnen trots allt. Bland annat så ser det lovande ut inför nästa helgs stafett SM. Inledningen var vass. Alexander Nyström hade en sengångar start men löpte sedan sina tre varv på Bislett på imponerande 2,56. Ofta i andra spår. Pinnen över till Benjamin Åberg. Snart 31, bättre än någonsin. Han springer precis som Ida på samma sträcka, taktiskt i den progressivt stigande backen och vinner sträckan. Därefter kom Anders Logg, NRK:s favorit ”en superveteran i ett elitelag”. Han löper starkt som vanligt. Därefter Samuel Pihlström, vilken tar Hälles tredje etappseger denna dag, på samma tuffa berg och dalbanesträcka som tidigare. Även på slutet så har vi två glada besked från killar som missade inomhussäsongen. Först så plockade Jonas Magnusson en andraplats och sedan Filip Jonsson en tredje plats. På sista sträckan hade vi Mr. Holmenkollen himself Tobias Åberg. Tobbe debuterade då 19 år gammal 2008, nu 18 år senare så håller han fortfarande god standard. We are looking forward, Tobbe, to 2027, for sure.