Elina under 24 på blåsigt Slottskogsvallen

Foto: Deca Text & Bild

Vi nämnde i förra artikeln från Stenkullen att Elina Bergmans formutveckling ser bra ut. Detta förstärktes ytterligare på fredag kväll när tävlingen med det anspråkslösa namnet Bannister Summer Night Classic  arrangerades på Slottskogsvallen. Det var en underbar sommarkväll men med en byig vind som fladdrade som Nasdaqbörsen. Elina löpte favoritdistansen 200m. Solo, tvåan var över sekunden bakom. Klockan stannade på 23,85, bara sju hundradelar ifrån Therese Olofssons klassiska klubbrekord, vilket för övrigt firade 30 års jubileum i veckan. Nu blåste det förvisso medvind +3,0 men det är en tidsfråga innan rekordet ryker. Vinden fladdrade som sagt, i loppet efter så löpte Anders Logg på 23,21, nordiskt rekord. Då blåste det – 0,3. I övrigt så går 17 årige Markus Pålsson från klarhet till klarhet, nu vann han herrarnas B-final på 800m på 2.00,41. Filip Jonsson var tvåa på herrarnas 1500m 3.57,97 och Melker Engström var femma med 4.04,16 och knaprade några hundradelar på PB. I B-finalen så bjöds det på flera bra ungdomsresultat; 15 årige Rasmus Wallström spurtade hem 4.24,02 före ett år äldre klubbkompisen Oscar Kjellberg 4.25,64 och Linus Pålsson 4.32,71. I damernas 1500m lopp så blev det en 3:e plats för Ida Kraft med nya perset 4.22,38. Vi passar samtidigt på att rapportera några från utlandet inkommande bulletiner. Samuel Pihlström har besökt den mähriska provinshuvudstaden Ostrava i Tjeckien och löpt 1000m på 2.17,21, en halv sekund ifrån personbästa. Familjen Jonsson nere i Schweiz har börjat få upp ångan. I tävlingen med denglisch namnet Brugger Läufermeeting.så vann Emelie B-finalen 800m på 2.23,16, Precis tre sekunder snabbare sprang lillebror Philip och minstingen i klanen, Alice löpte på 2,44. Till nästa helgs Världsungdomsspel så är hela den schweiziska delegationen på plats.

Snabba sprintlopp på Stenkullen

Foto: Deca Text & Bild

Stenkullens IP minns jag när den var nybyggd för 30 år sedan, en arena utkastad på ett gärde. Men tiden gör underverk, nu har samhället vuxit upp runt omkring i form av både hus, skolor men även lummig parkgrönska. Men samtidigt så känns det kanske som att själva arenan skulle behöva en liten uppfräschning, denna arena som var en av de första att byggas för bara friidrott, ingen fotboll alltså. Inledningen skall ses mot att det igår kväll var tävlingen ”En midsommarnattsdröm”. Hälle hade som vanligt en bred trupp på plats. Ingen lång/medel seger faktiskt, men däremot tre överlägsna sprintsegrar. Elina Bergman har en fin profil på säsongen, formen blir allt starkare och nu vann hon 200m överlägset på pers 24,18 i vad som skrevs vindstilla. I verkligheten så var det rak motvind i kurvan och sidvind på upploppet.. 14 åriga Molly Ejnell Svensson persade med 28,08 efter en stark avslutning. Även på 400m noterade vi flera goda insatser, Ellen Schoug vann på uteperset 55,62 med Sofie Giseaus på tredje plats med 58,53. Personbästa även det. I båda fallen så avslutade tjejerna starkt vilket bådar gott. Leo Lindqvist Johnsson, som slog igenom på 200m i Vara, sprang nu 400, och gjorde det bra även om det blev ett konstigt lopp. Han vann på perset 52,99, men hade tvåan i loppet 40m efter i mål! På 5000m kördes det som vanligt flera heat. Emy Thorén sprang i mixed heatet på persnära 16.45,04 och var total 2:a bland tjejerna. I ett separat tjejheat så var Lotta Marie Maine på andra plats efter ett jämnt och fint genomfört lopp på 17.13,21. Snabbaste Hällelöpare på herrsidan var Adam Brandt med 15.15,40 på en tredje plats men än mera spännande var kanske 16 årige  Filip Ankerson på 4:a plats med 15.48,77. Filip som länge parlöpte med klubbkompisen Fredrik Überbacher som slutade 5:a med 16.02,0

Dahlgren, Dahlberg & Meijer i Häll weekend

Foto: AlpackaRace

Ja begreppet Hell-week känner alla Möpar till från amerikanska Navy seals utbildning, då gäller 20 mils transport till fots, en massa styrkeövningar, max 4 timmars sömn och leva på fågelägg. Häll weekend får i stället gälla den gångna helgens två extremlopp med Hälledeltagande, nämligen Comrades i Sydafrika samt Alpacka på Hisingen i Göteborg. Låt oss börja i Sydafrika. Comrades är världens största och även äldsta ultralopp, första loppet hölls 1921 och inleddes för att hylla kollegor (comrades in arms) som stupat i första världskriget. Loppet startade i år i kuststaden Durban och målet var i Sydafrikas tredje huvudstad Pietermaritzburg uppe på cirka 600 möh. Så de 15 000 löparna får klättra. Sträckan är knappt nio mil, ungefär som Ultravasan och vädret var sydafrikanskt vinterväder, det vill säg ungefär som en svensk sommar, runt 17-18 grader och en del regn. Hälles Olle Meijer deltog för första gången och gjorde det lysande. Inte helt oväntat då han vunnit Ultravasan tre gånger. Men ultravasan är platt medan Comrades är tufft kuperad. Konkurrensen är mördande, Olle blev 18:e man med tiden 5.34,20 och ändå var han bästa nordbo och noterade den bästa svenska tiden – ever. Och med ett extremt stort kliv ifrån Sydafrikas torra stepper till det kuperade sjölandskap som numera kallas Hisingsparken i kartboken. Där arrangeras det mycket hemliga och djävulskt kuperade Alpackaloppet. Längsta banan, ja där brukar ingen gå i mål, men där finns också kortare. Den populäraste är 32km och där blev det dubbelseger för Hälle genom Anders Dahlgren och Olle Dahlberg och detta på tider över 3,40. Då förstår vi att banan är tuff. På 4:e plats i damklassen kom Eva Rongård. Det har faktiskt även varit ett vanligt citylopp i Kungälv 10km, där Hälles Niklas Wiberg kom 2:a på 32,34.

Tillbaka på Sollentunas blåa banor

Foto: Deca Text & Bild

Ja, det var inte länge sedan vi var i Sollentuna i samband med stafett SM, nu var det åter dags och då gällde det Folksam GP. Växlande väder där kvicksilvret aldrig orkade över 20c, halvtunna startfält och där många svenska toppar saknades. Men vissa lopp var det bra klass på, t.ex. damernas 3000m där tre Hälletjejer gjorde väl ifrån sig. Hanna Strand hängde med täten, passerade 1500m runt 4,30, alltså 9 minuters fart. Men när täten ökade farten mot slutet så fick Hanna betala lite för den tuffa öppningen, trots detta gick hon i mål på 9.20,5, bara tiondelar ifrån uteperset. En annan strategi hade formstarka Majken Söderlund Larsson som noterade totalpers med 9.24,70, även Ida Kraft avslutade starkt och noterade utomhuspers med 9.26,68. Våra två andra deltagare gjorde i ett B-heat på 1500m habila insatser. Jonas Magnusson var med 3.49,90 tvåa och fem sekunder snabbare än i Jessheim. Filip Jonsson putsade också sitt årsbästa, till 3.55,60. Parallellt med FGP så körde Tureberg även mastodonttävlingen SAYO, Sollentuna Athletic Youth Open. På 90-talet när Sverige arrangerade VM så älskade man att kalla tävlingar för engelska namn. Första upplagan av VU på VM arenan Ullevi hette World Youth Games, det regnade, var kallt, få deltagare men kändistätt bland prisutdelarna. Lagpriset står på mitt kontor. Nåväl, SAYO var det och Hälle representerades i år av Anders Logg och Elina Bergman. Elina vann damernas 200m på 24,44 med sekunden ned till tvåan och en vresig motvind i kurvan. Anders var 3:a på herrarnas 400m med tiden 51,01, vilket var Hälles andra svenska M50 rekord för helgen. Ikonen Mathias Sunneborn blev därmed av med ett rekord.

Mackan, Rasmus och Paul Paljett gjorde dagen!

Foto: Tobias Åberg

Ljungskileslingan firade 30 år, låt vara kanske inte 30:e loppen. Minns inte riktigt om det var ett eller två lopp som ställdes in under pandemin. I år var det perfekt väder, halvmulet, inget regn, lagom svalt midsommarväder, Ljungskiledagen, cirkusskolan och 70-tals stjärnan Paul Paljett som fortfarande är het som lava i hemstaden Trollhättan med omnejd. Och dit får vi väl räkna Ljungskile. Och så slingan, vårt långlopp som i år drog 470 anmälda starter. Säkert 100 av dem var polkagris-randiga. Först ut var som vanligt 200 m genom byn för 100 barn upp till 7 år. Många föräldrar hängde med i racet, så gott de kunde. Därefter följde 1 km-loppen, där nästan 200 barn utmanade sig själva på den lite längre distansen! För några räckte det hela vägen till pallplatser. Saimi Antonsson och Ester Palm kom tvåa och trea bland tjejerna, och i killarnas klass var Ragnar Sarheim först i mål medan Jesper Antonsson sprang in som trea. Sedan över till 5km och 10km loppen. Tävlingsledaren Martin Burrows hade fått ihop en flack, supersnabb 5km slinga som gick på cykelväg vid sidan om gamla E6. Höjdskillnad som på Torps parkering. Kontrollmätt av förbundet givetvis. På den kortare banan så vann vår aussie Liam Henderson på 15,01 men tvåan Markus Bengtsson imponerade kanske än mer. Läsare av hemsidan har hängt med i ”Mackans” rekordjakt den här försommaren, han har hanterat M50 statistiken med machete, och efter halvmaran och 10km så bankade han med 15,12 svenska M50 rekordet med över halvminuten. Han är faktiskt bara 12s från världsrekordet.  Trea kom coachen Anders Bergman 15,36, fyra 17 årige Hampus Gustavsson 16,11, femma traillöpparen Per Adam Jägerström 16,20 och sexa Rasmus Bäckman 16,30. Men än mer imponerande var 15 årige Rasmus Wallström som vann P16 klassen med fantastiska 16,06. På damsidan gick segern till Hälletjejen Iris Sundgren på tiden 19.34, sexton sekunder före klubbkompisen Josefine Gustavsson som sprang in på andra plats. I ungdomsklassen blev 13-åringarna Laivinia Jonsson och Ronja Wallström tvåa och trea på fina 21.56 respektive 24.03. På längsta banan 10km så vann Henok Ande på 33,17, det mest anmärkningsvärda med Henoks lopp var att den fartglade Hällelöparen gjorden en s.k. positiv split, Alltså andra varvet snabbare än det första. På damsidan blev det en trippel för Hälle; Weronica Brzuchalska (38,39), My Rosenqvist (39,19) samt Ida Wicht (39,47). En härlig dag som toppades av Mackans svenska rekord. Ett stort tack till Martin, arrangörskommittén, funktionärer och inte minst alla löpare. Och visst håller Paul Paljetts ”Din sång Guenerina” än.

Pihlström nära svenskt rekord!

Foto: Deca Text & Bild

Bara ett par dagar efter Diamond League i Stockholm var det dags för Oslo och Bislett Games. Förutsättningarna var både lite kallare och blåsigare, men med bra tryck på arenan och en härlig stämning som alltid på Bislett. Kvällens höjdpunkt var det klassiska mileloppet, där Samuel Pihlström ställdes mot tufft motstånd. Han hängde med bra hela loppet och tiden i mål blev 3.50,27, bara några tiondelar från hans eget svenska rekord. Under förtävlingarna gjorde Ellen Schoug en bra säsongsdebut på 400 meter där hon med en stark avslutning sprang imål på 56,51, mindre än en sekund från hennes personliga rekord. På dubbla distansen spände Benjamin Åberg bågen, och öppningen på 51 sekunder första varvet kostade lite på slutet. Trots det fick han med sig 1.50,68 som lovar mer inför resten av sommaren. Liv Dinis gjorde sommarens första lopp på den för henne korta distansen 1500 meter efter att ha sprungit längre lopp under den första sommarmånaden. Hon sprang stabilt hela vägen och klockan stannade på 4.22,22.

Flera imponerade på Bauhausgalan

Foto: Deca Text & Bild

Att hänga med i nyhetsflödet just nu sätter vår lilla redaktion på prov. Nu på söndagen var det TV sändningar från Bauhausgalan på Stockholm Stadion, där fyra Hälle aktiva deltog. Samuel Pihlström råkade ju ut för en olycklig magbacill när han var på Diamond League i Marockos huvudstad Rabat. Den gångna veckan har han sakta återhämtat sig, men riktigt 100 återhämtad var han kanske inte. Varje fall om man skall ut och springa mot världseliten plus ett upphaussat möte med Andreas Almgren. Men Samuel löpte kallt och gjorde ett utifrån förutsättningarna bra lopp. Han låg sist, länge, vilket uteslöt en absolut topplacering, men han behövde inte tackla runt onödigt mycket och gjorde en snabb avslutning och plockade placeringar, bland annat slog han Andreas Almgren med två sekunder. Tid 3.34,53. I herrarnas B-heat blev det fina PB för Benjamin Åberg och Alexander Nyström som hängde med i jämnt tempo för en sluttid kring 3,45. Benjamin kom in på 3.46,56, platsen före Mölndals välmeriterade Jonathan Grahn, och Alexander 3.47,63. Men största utropstecknet var kanske ändå Mia Barnett som blev bästa svenska i ett toppklassigt 1500m lopp med nästperset 4.06,00. Hon slog här bland annat etiopiska 3,57 tjejen Mesele. Dagen innan Bauhaus Galan var det Skara Sprinten med DM. De härligt torra och stenhårda mondo-banorna bullade även upp med fin om än växlande medvind. På tjejernas 200m blev det klar seger för Elina Bergman på 24,06, pers om det inte vore för +2,3 i vind. I andra och olika heat så löpte både Sofie Giseaus och Mathilda Gustavsson på 25,67. Båda med godkända vindar och för Sofie var det rejält pb. Förra Hälle tjejen Tilde Dahlberg vann 100m på fina 11,79. På herrsidan så hade M50 veteranen Anders Logg en frustrerande dag. Han löpte toksnabbt, men i 11,36 loppet på 100m så angavs ingen vind och på 22,91 på 200m så var vinden snöpliga +2,1 m/s. Den stora överraskningen på 200m var ändå 18 årige Leo Lindqvist Johnsson som persade med en och en halv sekund till 22,83. Till på köpet i motvind. Detta för faktiskt Leo in på en 7:e plats i Hälles all time high lista. Lägg till att Markus Pålsson vann herrarnas 800m på 2.05,95. 16 årige Tino Hoppe löpte 100m på 11,88 och Alarik Riquelme löpte 200m på 24,58. Till sist kan också noteras att det varit OCR tävling i Linköping, med hela Sverigeeliten på plats i en distanstävling. Andreas Öberg kom 3:a med tiden 38,46 och junioren Nils Setterberg kom 13:e. I Borås till sist så har Borås Ultra marathon genomförts i skogarna runt friluftsgården Kypegården. På den kortare distansen 21 km så blev det Hälleseger för Annelie Johansson i en mixklass, närmast före olympiske mästaren i skidåkning Tobias Fredriksson.