Jonas och Majken lyfte på Boysen!

Foto: Samuel Hafsahl

Det är en intensiv tävlingsvecka med ett par SM tävlingar, Världsungdomsspelen samt Boysen Memorial i Oslo på klassiska Bislett: Just minnestävlingen till den gamle 800m ikonen Audun Boysens ära bjuder alltid på fina medeldistanslopp. Och sommarkvällen var ljus, varm med en svalkande bris som den bara kan vara här uppe i norr. I herrarnas 800m så fick vi se en härlig återkomst av 22 årige Jonas Magnusson, som haft ett besvärligt år bakom sig med skador. Nu noterade han pers direkt i årets första 800m lopp med tiden 1.49,10. I duellen med coachen Benjamin Åberg så drog han längsta stråt, men Benjamins 1.49,22, bara några hundradelar från sitt årsbästa. Alexander Nyström hamnade olyckligt i B-heatet, vilket han vann komfortabelt på 1.51,39. Andra utropstecknet i rubriken var formstarka Majken Söderlund Larsson som efter hinderperset i Wien för några dagar sedan pressade perset på 1500m med sex sekunder, ner till 4.19,58. Några få steg bakom kom Hanna Strand in på 4.20, Någon sekund bara ifrån pers. Till sist så löpte Ellen Schoug 400m häck på 61,65, någon halvsekund ifrån personbästa.